Svar: Inspiration til dagsrytme
27. januar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Karlas mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre, at I har fulgt med på sidenlinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det lyder som om, at jeres datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og som om, at det fungerer rigtig fint med de to måltider skemad. Det lyder derfor også som en god idé at indføre lidt flere måltider nu, hvor hun bliver 6 måneder - og lidt mere struktur på dagen.
Da hun starter dagen tidligt, ofte står op kl 06, så er det helt naturligt, hvis hun har behov for en ekstra lur i løbet af dagen. Da hun samtidig ofte sover lure af 45 minutters varighed, så vil det naturligt gøre, at hun har brug for 3-4 lure dagligt. Så selvom mange børn i 6-7 måneders alderen begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, så gælder det ikke jeres datter - og det skal I ikke stresse over. Hvis hun trives bedst med 4 lure lige nu, så er det naturligvis helt okay.
Hendes rytme vil ændre sig på sigt. Hun vil i kraft af, at hun bliver ældre, kunne holde sig vågen i længere tid, hun vil få længere vågne aktive perioder, og på sigt vil hun måske derfor begynde at kunne nøjes med 3 lure dagligt, men lige nu lyder det som om, at de 4 lure fungerer, og så er det sådan :)
Mit forslag til en dagsplan med 4 lure og ca. to timers vågenhed mellem hver lur, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Tilbydes flaske, prøv evt. om I kan få hende til at sove bare lidt videre her. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen.
Morgen 7.00: Tilbydes lidt havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur - måske omkring kl 8-8.30... og sover her som nu måske 45 minutter.
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til dagens 2 lur (uden flaske først) måske omkring kl 11.30-12...og sover igen ca. 45 minutter
Frokost 13: Grøntsagsmos og der begyndes i 6 måneders alderen med kød og fisk i mosen, supplere med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur (dagens 3. lur) måske omkring kl 14. Her må I meget gerne trille hende en tur, hvis I på den måde kan holde hende sovende i f.eks. 1.5 time, så hun vænnes til at få en længere middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 4. lur, måske omkring kl 16.30-17, hvis hun har taget en lidt længere middagslur...
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Flasken om natten vil ofte kunne trappes ud, i takt med at indtaget af skemad og vand af kop øges om dagen og flaske stadig gives i dagtimerne, så at sove igennem vil være at sove 5-6 timer f.eks. fra midnat og til 05/06...
Jeg tænker at denne dagsplan måske ligner meget godt den rytme, som jeres datter allerde har og viser behov for. Og som sagt så vil der højst sansynligt ske nogle ændringer i løbet af 1-2 måneder, netop fordi hun bliver ældre og langt mere aktiv både motorisk og mentalt - og søvnen ændrer sig derfor også :) Så på den måde arbejder tiden også for jer, men lige nu håber jeg, at I har fået lidt at arbejde videre med...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske