Svar: Inspiration til dagsrytme

27. januar 2021

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Karlas mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre, at I har fulgt med på sidenlinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Det lyder som om, at jeres datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og som om, at det fungerer rigtig fint med de to måltider skemad. Det lyder derfor også som en god idé at indføre lidt flere måltider nu, hvor hun bliver 6 måneder - og lidt mere struktur på dagen.

Da hun starter dagen tidligt, ofte står op kl 06, så er det helt naturligt, hvis hun har behov for en ekstra lur i løbet af dagen. Da hun samtidig ofte sover lure af 45 minutters varighed, så vil det naturligt gøre, at hun har brug for 3-4 lure dagligt. Så selvom mange børn i 6-7 måneders alderen begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, så gælder det ikke jeres datter - og det skal I ikke stresse over. Hvis hun trives bedst med 4 lure lige nu, så er det naturligvis helt okay.

Hendes rytme vil ændre sig på sigt. Hun vil i kraft af, at hun bliver ældre, kunne holde sig vågen i længere tid, hun vil få længere vågne aktive perioder, og på sigt vil hun måske derfor begynde at kunne nøjes med 3 lure dagligt, men lige nu lyder det som om, at de 4 lure fungerer, og så er det sådan :)

Mit forslag til en dagsplan med 4 lure og ca. to timers vågenhed mellem hver lur, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Tilbydes flaske, prøv evt. om I kan få hende til at sove bare lidt videre her. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen.

Morgen 7.00: Tilbydes lidt havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens første lur - måske omkring kl 8-8.30... og sover her som nu måske 45 ...

Annonce

... minutter.

Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til dagens 2 lur (uden flaske først) måske omkring kl 11.30-12...og sover igen ca. 45 minutter

Frokost 13: Grøntsagsmos og der begyndes i 6 måneders alderen med kød og fisk i mosen, supplere med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur (dagens 3. lur) måske omkring kl 14. Her må I meget gerne trille hende en tur, hvis I på den måde kan holde hende sovende i f.eks. 1.5 time, så hun vænnes til at få en længere middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til dagens 4. lur, måske omkring kl 16.30-17, hvis hun har taget en lidt længere middagslur...

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Flasken om natten vil ofte kunne trappes ud, i takt med at indtaget af skemad og vand af kop øges om dagen og flaske stadig gives i dagtimerne, så at sove igennem vil være at sove 5-6 timer f.eks. fra midnat og til 05/06...

Jeg tænker at denne dagsplan måske ligner meget godt den rytme, som jeres datter allerde har og viser behov for. Og som sagt så vil der højst sansynligt ske nogle ændringer i løbet af 1-2 måneder, netop fordi hun bliver ældre og langt mere aktiv både motorisk og mentalt - og søvnen ændrer sig derfor også :) Så på den måde arbejder tiden også for jer, men lige nu håber jeg, at I har fået lidt at arbejde videre med...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.